Billedet viser visualiseringen af Plejehjemmet i Vallensbæk.

Louisehjemmet Vallensbæk

Nyt friplejehjem i Vallensbæk

Her kan du læse mere om Diakonissestiftelsens kommende friplejehjem i Vallensbæk

Vallensbæk Kommune har valgt Diakonissestiftelsen til at drive sit nye friplejehjem. Friplejehjemmet forventes at stå færdigt i sommeren 2026. Herefter vil Diakonissestiftelsen stå for at drive plejehjemmet med 48 boliger.

Diakonissestiftelsen er en nonprofit organisation. Det betyder, at vores overskud går til sociale aktiviteter og til at udvikle vores ydelser. Vi bygger på 160 års tradition for at give omsorg, skabe hjemlighed og se det enkelte menneske. Vallensbæk Kommune får en erfaren leverandør af pleje med høj faglighed uden selv at skulle bygge og drive plejehjemmet. Udgiften pr. beboer er den samme som på et kommunalt plejehjem.

Et stærkt værdigrundlag

Hverdagen på Diakonissestiftelsens plejehjem er præget af respekt for det enkelte menneske og dets livshistorie og værdier og med mulighed for fællesskab og meningsfulde gøremål.

Der er et stort fokus på at se det enkelte menneske og anerkende og vedligeholde de ressourcer, beboerne har - både fysisk, psykisk og socialt og på at inddrage dem i en meningsfuld hverdag.

Diakonissestiftelsen har drevet hospice, plejehjem og hjemmepleje i mange år. Vi arbejder ud fra et løftet: 'Vi ser altid mennesket', og vi har en lang tradition for at levere sundheds- og velfærdsydelser af høj faglig kvalitet. Medarbejderne er fagligt velkvalificerede til opgaven og besidder et stort engagement såvel fagligt som menneskeligt.

Plejehjemmet udarbejder løbende indsatsområder og aktivitetsplaner, som bygger på at skabe en meningsfuld og aktiv hverdag med respekt for det enkelte menneske.

Diakonissestiftelsen har et værdigrundlag som tager udgangspunkt i kerneværdierne:

  • Medmenneskelighed
  • Ordentlighed
  • Faglighed
  • Synergi
  • Nytænkning

Vi rummer og tager imod alle mennesker uanset baggrund.

Billedet viser en tur i Zoologisk have med borgere.
Vi har mange aktiviteter på vores plejehjem for at skabe en god om meningsfuld hverdag for beboerne. Foto: Diakonissestiftelsen.

Hvad er et friplejehjem?

Et friplejehjem, skal leve op til den samme lovgivning og de samme kvalitetsstandarder og tilsyn som alle andre plejehjem.

Et friplejehjem kendetegnes af forskellige ting. Det drives ikke af en kommune, men af en anden velfærdsleverandør f.eks. Diakonissestiftelsen. Dette sker som regel i tæt samarbejde med den kommune, som friplejehjemmet ligger i. Louisehjemmet i Vallensbæk, bliver derfor et supplement til de øvrige tilbud i Vallensbæk Kommune.

Alle borgere i Danmark har ret til frit valg af en plejebolig. Efter at være godkendt til en plejebolig af din egen bopælskommune, kan du frit kan vælge i hvilken kommune og på hvilket plejehjem, du ønsker at bo. Det betyder, at du godt kan bo på Louisehjemmet i Vallensbæk, selvom du ikke bor i kommunen.

Et friplejehjem visiterer herefter selv borgerne ind på plejehjemmet ud fra de borgere, som står på deres venteliste. Du kan kun stå på vores venteliste, hvis du er godkendt til en plejebolig af din egen kommune. Ofte har man indgået en samarbejdsaftale med en eller flere kommuner, i dette tilfælde Vallensbæk Kommune, om hvordan dette håndteres i hverdagen.

Friplejehjemmet har mulighed for, at fokusere ekstra på områder, som de finder væsentlige. Herved får plejehjemmet et særligt særkende f.eks. hjemlighed, mange aktiviteter, motion etc. Ofte vil man også opleve at vejen fra beslutning til handling er ret kort, idet hjemmet til daglig fungerer som en lille selvstændig enhed.

Vi vil gøre vores bedste for at skabe rammerne om et godt ældreliv.

Hjemlige rammer på friplejehjem i Vallensbæk

Diakonissestiftelsens intention om at skabe plejehjem med fokus på hjemlighed, stiller krav til det kommende byggeri og dets indretning.

I arkitekturen og indretningen er respekt og ligeværdighed nøgleord. 
Hverdagens faste gøremål såsom måltider, sammenkomster og aktiviteter, er som udgangspunkt planlagt med ro, nærvær og overskuelighed for øje. Plejehjemmet vil, når bygningerne står færdige, søge om godkendelse under mærkningsordningen 'Demensegnede boliger'.

Vi tilstræber, at alle skal kunne færdes trygt med overskuelighed og genkendelighed, uanset om du har nedsat syn eller har fysiske eller kognitive udfordringer.

Fælles om måltider

Byggeriet opføres i to planer med 24 plejeboliger på hver etage. Hver afdeling inddeles i mindre enheder. På den måde er der mulighed for at skabe hjemlige rammer og tage individuelle hensyn i samarbejdet mellem plejepersonale, ernæringsassistenter og beboere.

Maden, som er ældrevenlig, anrettes og serveres med henblik på at øge appetitten og gøre måltidet til en social og god begivenhed flere gange dagligt. Maden serveres og spises som udgangspunkt i de små fælles dagligstuer på hver etage sammen med medarbejderne.

Hvis man ønsker det, kan maden også serveres i boligen. Som gæst er der mod betaling mulighed for at bestille mad og spise med.

Billedet viser en lækker anretning på det mad, der serveres.
Maden anrettes med henblik på at øge appetitten. Foto: Søren Svendsen.

Den vigtige livshistorie

Et nøje kendskab til og respekt for beboerens ønsker og behov i hverdagen, danner rammen for den måde, hvorpå hjælp og støtte planlægges og udføres.

Ledelse og medarbejdere har stort fokus på, at have et indgående kendskab til den enkelte beboer og de pårørende, som bliver støttet og medinddraget mest muligt. Vi holder ved indflytning samtale med beboer og pårørende om behov og ønsker. Og efterfølgende individuelle samtaler i den omfang, der er behov for.

Louisehjemmets medarbejdere, som består af blandt andre sygelejersker, sosu-assistenter og sosu-hjælpere, er veluddannede, engagerede og har en høj faglighed. det betyder, at de altid er opmærksomme på at forstå og tage hensyn den enkelte beboers reaktioner og adfærd.

Billedet viser en besøgshund.
Mange beboere har haft kæledyr tidligere i livet og har stor glæde af vores besøgshunde. Foto: Diakonissestiftelsen.
Portrætfoto

Christina Hundebøll Bischoff er kommende forstander på Louisehjemmet i Vallensbæk.

Kontaktinformation

Christina H. Bischoff

Teamleder og souschef Diakonissestiftelsens aflastningspladser

Christina H. Bischoff

chbi@diakonissen.dk

+45 38 38 46 42

Hanne Munkholm

Forstander for Ældre og livskvalitet (Frederiksberg)

Hanne Munkholm

hmmo@diakonissen.dk

+ 45 28 35 37 53