Billedet viser studerende som går ned ad en gang.

Professionsbachelor i Kristendom, kultur og kommunikation

Brænder du for at styrke civilsamfundet? Vil du bygge bro mellem mennesker og skabe nye fællesskaber? Så søg 3K uddannelsen på Diakonissestiftelsen.

Kristendom, kultur og kommunikation (3K)

Professionsbacheloruddannelsen i kristendom, kultur og kommunikation – i daglig tale kaldet 3K-uddannelsen – er en 4-årig tværfaglig uddannelse.

3K-uddannelsen er for dig, der gerne vil arbejde med opgaver inden for undervisning, kommunikation, organisationsudvikling og ledelse i kirkelige og andre værdibaserede organisationer i civilsamfundet.

Som færdiguddannet professionsbachelor i kristendom, kultur og kommunikation kan du fx blive ansat som:

  • Frivilligkoordinator
  • Integrationsmedarbejder
  • Boligsocial medarbejder
  • Projektmedarbejder
  • Kommunikationsmedarbejder
  • Kirke- og kulturmedarbejder

Fakta

Varighed
4 år, 240 ECTS
(inklusive 30 ugers praktik)

Studiestart
September

Få mere at vide om optagelse
T: +45 60 11 17 72
E: anbe@ucdiakonissen.dk

Her søger du om optagelse
Optagelse.dk (link)

Billedet viser studerende med deres computere.
Mød Amanda, Ditte, Nicolai og Niels, der alle studerer på 3K

Indhold og opbygning

Som studerende ved 3K-uddannelsen stifter du bekendtskab med fem forskellige fagområder: Kristendom, kultur, kommunikation, organisation/ledelse og pædagogik/didaktik. Du får både mulighed for at fordybe dig i de enkelte fag og for at tænke og arbejde på tværs af dem.

Den unikke kombination af fag, som 3K-uddannelsen består af, giver nogle gode tværfaglige kompetencer. Disse kompetencer gør dig i stand til at løse nogle af de komplekse opgaver, man kan støde på i praksis, hvad enten det er i en kirke, en boligforening eller en NGO.

Grafik.
3K-uddannelsen består af 8 semestre

Diakonfællesskabet

Professionsbacheloruddannelsen i kristendom, kultur og kommunikation giver direkte adgang til, at man kan indvies som diakon efter aftale med forstanderen og præsten ved Diakonissestiftelsen.

Læs mere om diakonfællesskabet her

Studentervejledningen

Vi kan træffes efter aftale på kontoret ved siden af studievejlederen.

  • Vi er 3K-studerende fra forskellige semestre og ved derfor godt, hvordan det er at studere - både på godt og ondt
  • Vi har tid til at lytte og snakke, så vi sammen kan finde gode løsninger for den enkelte studerende. 
  • Vi har tavshedspligt

Som studerende på skolen er du altid velkommen til at kigge forbi vores kontor eller skrive en mail til os, hvis du har nogle spørgsmål eller ønsker en individuel telefonisk eller fysisk samtale.

Kommende studerende er også velkomne til at henvende sig på mail til studentervejledningen og få svar på spørgsmål. Vi kan fx svare på spørgsmål, der handler om, hvor stor en arbejdsindsats studiet kræver, hvor mange timers studiejob det er realistisk at have, og hvordan det sociale studiemiljø er. 

Vi har samlet en masse praktiske oplysninger om uddannelsen og gode råd til dig, der er ny studerende, i vores studenterhåndbog. Du finder studenterhåndbogen her ( PDF )

Ansøgningsfrister og adgangskrav

  • Kvote 1: 5. juli kl. 12.00
  • Kvote 2: 15. marts kl. 12.00
  • Du søger optagelse med MitID via optagelse.dk
  • Udannelsescenter Diakonissestiftelsen, 3K-uddannelsens optagelsesområdenummer er 50810
  • Nummeret skal påføres KOT's ansøgningsskema.
  • Der er en udførlig vejledning, som du kan følge.
  • Ansøgere uden MitID skal sende deres underskriftside senest d. 15. marts kl. 12:00 til uddannelsesinstitutionen på 3k@ucdiakonissen.dk.

    Udførlig vejledning findes på optagelse.dk.

Der er kun optag én gang årligt, 1. september.

Portrætfoto.
Studentervejleder Lauge sidder klar til at hjælpe dig på 3K uddannelsen.

Kvote 1

Ansøgningsfristen for kvote 1 er den 5. juli kl. 12.00.

Hvis du søger i kvote 1, vurderes du udelukkende på baggrund af gennemsnittet fra din adgangsgivende eksamen. For at søge ind via kvote 1 skal du have bestået en dansk gymnasial eksamen.

Det vil sige:

  • Studentereksamen (stx)
  • Højere forberedelseseksamen (hf)
  • Højere handelseksamen (hhx)
  • Højere teknisk eksamen (htx)
  • Gymnasialt indslusningsforløb for flygtninge og indvandrere (gif)
  • Gymnasial erhvervsuddannelse (eux)

Du skal kun dokumentere dit adgangsgrundlag ved et eksamensbevis i kvote 1. Hvis du er uddannet efter 2004, kan du hente dit eksamensbevis via linket til Eksamensdatabasen på optagelse.dk.

Er gennemsnittet for din adgangsgivende eksamen lavere end adgangskvotienten, eller kender du endnu ikke dit gennemsnit, skal du søge ind via kvote 2. Her er ansøgningsfristen den 15. marts kl. 12.00.

Hvis du har bestået flere adgangsgivende eksaminer, kan du kun blive optaget på baggrund af den første. Du kan ikke forbedre din eksamenskvotient ved at tage enkeltfag.

Genberegning af gennemsnit (fra maj 2022)

  • Hvis du afslutter din gymnasiale eksamen efter d. 1. maj 2022, er du omfattet af reglerne om genberegning af gennemsnit, hvis du supplerer i specifikke adgangskrav til den/de uddannelser, du søger ind på.
  • Karakterer for supplering gennemført efter 1. maj 2022 indgår i genberegningen af dit gennemsnit, hvis karakteren for suppleringsfaget trækker gennemsnittet ned. Det er ikke muligt at forbedre dit gymnasiale gennemsnit ved supplering.
  •  Du kan læse mere om genberegning af gennemsnit ifm. supplering her.

Kvote 2

Ansøgningsfristen til kvote 2 er den 15. marts kl. 12.00. 

Hvis du har en gymnasial eksamen og er i tvivl, om dit gennemsnit er højt nok til optagelse i kvote 1, skal du søge ind via kvote 2.

Når du søger i kvote 2, skal du sende os dokumentation for, at du opfylder adgangskravet til uddannelsen, og en motiveret ansøgning.

Udenlandsk eller international adgangsgivende eksamen
Du skal også søge i kvote 2, hvis du har en udenlandsk gymnasial eksamen.

Er du statsborger i et land uden for EU/EØS, eller har en udenlandsk adgangsgivende eksamen, er der særlige forhold du skal være opmærksom på.

Læs mere om reglerne for optagelse med udenlandsk adgangsgivende eksamen og sprogkrav

Genberegning af gennemsnit (fra maj 2022)

  • Hvis du afslutter din gymnasiale eksamen efter d. 1. maj 2022, er du omfattet af reglerne om genberegning af gennemsnit, hvis du supplerer i specifikke adgangskrav til den/de uddannelser, du søger ind på.
  • Karakterer for supplering gennemført efter 1. maj 2022 indgår i genberegningen af dit gennemsnit, hvis karakteren for suppleringsfaget trækker gennemsnittet ned.Det er ikke muligt at forbedre dit gymnasiale gennemsnit ved supplering.
  • Du kan læse mere om genberegning af gennemsnit ifm. supplering her. 

Tilbud om optagelsessamtale
Som ansøger bliver du inviteret til en optagelsessamtale. Samtalen har fokus på din personlige motivation for at søge ind på 3K-uddannelsen og din viden om uddannelsen og professionen. Samtalen vil tage udgangspunkt i din motiverede ansøgning, og du vil få mulighed for at uddybe det, du har skrevet i ansøgningen.

Hvornår foregår samtalen?
Hvis du opfylder adgangskravene til uddannelsen, vil du i maj måned få besked om, at du kan booke tid til en optagelsessamtale. Beskeden vil blive sendt til den e-mailadresse, som du har opgivet i din ansøgning. Vær opmærksom på, at e-mailen om samtalen kan ende i dit spamfilter.

Optagelsessamtalen finder sted på Diakonissestiftelsen, Peter Bangs Vej 3A på Frederiksberg.

Internationale studiemuligheder

Du har mulighed for at tage en del af din uddannelse i udlandet. Du kan fx vælge at tage i praktik i en organisation uden for Danmarks grænser. Praktik i udlandet er en oplevelse for livet, men stiller store krav til den enkelte studerende i forbindelse med planlægning og gennemførelse af opholdet. Det er derfor en forudsætning, at du er engageret, robust og moden.

Du skal selv betale for opholdet, men kan medbringe din SU. Du har også mulighed for at søge om stipendier og legater.

Er du interesseret i at høre mere om praktik i udlandet, kan du kontakte vores internationale koordinator Mie Jørgensen: mioj@ucdiakonissen.dk

Studiemiljø

Vi er et lille uddannelsessted, hvor alle kender hinanden godt – både studerende og undervisere. Vi har et hyggeligt socialt studiemiljø, en festlig bar og forskellige råd og udvalg, du kan være med i. Vi afholder også jævnligt sociale arrangementer, som er for både 3K- og sygeplejerskestuderende. Hvis du vil vide mere om vores sociale miljø, så følg med på vores Instagram-profil 3k_ucd.

Når du begynder på din uddannelse, bliver du ikke kun del af det lille fællesskab på uddannelsen, men også det store fællesskab på Diakonissestiftelsen. Det betyder, at du inviteres til at deltage i nogle af Diakonissestiftelsens mange sociale og faglige tilbud. Det kan fx være foredrag, kor og biografklub.

Som studerende har du også mulighed for at melde dig som frivillig ved Diakonissestiftelsen. Du kan fx arbejde med redesign i Loppeshoppens kreative værksteder, blive besøgsven hos en af de ældre på vores plejehjem eller blive mentor for en sårbar elev fra SOSU-uddannelserne. Læs mere om at være frivillig

Mangler du et sted at bo? Så skriv dig op til et kollegieværelse på Diakonissestiftelsen og bliv en del af fællesskabet med andre studerende. Du kan læse mere om kollegieværelser her.

Mød dimittender fra professionsbacheloruddannelsen i kristendom, kultur og kommunikation (3K)

Julie Lykke Jacobsen blev færdig med sin uddannelse i 2017 og har siden taget en kandidatgrad i Pædagogisk antropologi fra Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse. Hun er nu ansat som inklusionsvejleder hos Pædagogisk Psykologisk Rådgivning i Kalundborg Kommune.

Julie tager rundt til forskellige folkeskoler og rådgiver de lærere, som oplever indlærings- eller trivselsproblemer blandt eleverne. 

Julie udvikler og afholder jævnligt kurser for kommunens ansatte. Kurserne kan fx handle om, hvordan man styrker sine relationskompetencer eller arbejder med inklusion i praksis. 

I sin hverdag bruger hun de pædagogiske og antropologiske kompetencer, som hun har fået på 3K og bygget videre på gennem sin kandidatuddannelse. Men Julie mener ikke, at 3K-uddannelsen kun har styrket hendes faglighed. Den har også givet hende et helt særligt menneskesyn:

”Noget af det, jeg kan som 3K’er, er at se mennesket frem for problemet. Det handler om at kunne rumme og respektere andres holdninger, selvom man ikke er enig i dem. Det er ret vigtigt, når man arbejder med konfliktløsning i praksis”.

Portrætfoto.

Steffen Reimers-Nilsen dimitterede fra Kristendom, kultur og kommunikation i sommeren 2017 og efter to på Aalborg Universitet har han en kandidatgrad i socialt arbejde.

Efter sin kandidatuddannelse fik han en lederstilling i Kontaktcenter Klippen, der er et socialt tilbud til mennesker i misbrug, hjemløshed og prostitution, og her gjorde han god brug af 3K-fagligheden:

”3K-uddannelsen har klædt mig godt på til at kunne varetage en rolle som fagprofessionel i et komplekst felt. Når jeg sidder over for et menneske, der er ’nedbrudt’ eller måske er flygtet fra et andet land, har det været super vigtigt for mig at have en faglighed inden for sjælesorg og diakoni. Så ved jeg, hvad jeg skal gøre, og det bliver ikke føleri,” fortæller Steffen.

I dag er han veteranfaglig leder hos KFUMs Soldatermission og desuden indviet i Diakonfællesskabet på Diakonissestiftelsen.

”Jeg synes, det er fint og stort at være sendt af kirken for at udføre socialt arbejde. Jeg har personligt et ’drive’ i at være noget for dem, der har svært ved at være noget for sig selv. Det betyder, at jeg har arbejdet med mennesker med autisme, med hjemløse og nu med krigsveteraner.”

Portrætfoto.
Mød Ruben Harbo​ - Dimittend fra 3K i 2015
Mød Camilla Sunesen - Dimittend fra 3K i 2022

Se, hvilke muligheder du har for at modtage SU

Se, hvordan du søger om forsørgertillæg eller tillæg af SU-klip

Vil du vide mere om uddannelsen?

Vores studievejleder kan vejlede dig i forhold til studievalg og give dig information om uddannelsens indhold, opbygning og adgangskrav.

Hvis du vil vide mere om uddannelsen, kan du kontakte studievejleder:

 

Anni Bendtsen

Studievejleder

Anni Bendtsen

anbe@ucdiakonissen.dk

+45 60 11 17 72

Ledelse

Anne Regitze Lind Holm

Uddannelsesleder på professionsbacheloruddannelserne

Anne Regitze Lind Holm

anrl@ucdiakonissen.dk

+45 38 38 47 84

Administration

Gry Harrit

Administrativ koordinator, 3K

Gry Harrit

ghar@ucdiakonissen.dk

+45 38 38 44 41

Diana Othman

Økonomimedarbejder

Diana Othman

diot@diakonissen.dk

+45 38 38 47 47

Undervisere

Kasper Dalgaard

Ph.d., lektor / Praktikkoordinator

Kasper Dalgaard

kasd@ucdiakonissen.dk

+45 42 52 89 84

Anna Kaae Kjærgaard

Ph.d., lektor

Anna Kaae Kjærgaard

ankj@ucdiakonissen.dk

+45 60 25 36 81

Ruth Sønderskov Bjerrum

Lektor

Ruth Sønderskov Bjerrum

rusb@ucdiakonissen.dk

+45 38 38 41 22

Studievejledere

Eva Aggernæs

Studievejleder

Eva Aggernæs

evsa@ucdiakonissen.dk

+45 38 38 44 59

Anni Bendtsen

Studievejleder

Anni Bendtsen

anbe@ucdiakonissen.dk

+45 60 11 17 72

SU-vejleder

Tanja Jørgensen

SU-vejleder

Tanja Jørgensen

tajo@ucdiakonissen.dk

+45 38 38 44 43

Eksterne undervisere

Toke Halskov Kristensen

Administrationschef hos Azets og social iværksætter

Toke Halskov Kristensen

Peter Søndergaard

Sekretariatsleder ved Frivilligcenter Fredensborg

Peter Søndergaard

Jan B. W. Pedersen

Ph.d., lektor

Jan B. W. Pedersen

janp@ucdiakonissen.dk

+45 38 38 44 44

Berit Weigand Berg

Teolog og udviklingskonsulent i Kirkefondet

Berit Weigand Berg

Jan Nilsson

Præst og leder i Engagement og diakoni

Jan Nilsson

jnni@diakonissen.dk

+45 20 62 45 03