Her kan du finde information om dine eksamener m.m.
Eksamensinformation - 2. halvår 2024
Her kan du finde prøvebestemmelser og -vejledninger for de enkelte prøver.
Grundforløb 1
Der er ikke grundforløb 1 i 2. halvår 2024.
Grundforløb 2
G2408-A
Prøve i grundfag d. 12. - 13. december 2024. Det udtrukne grundfag er: Dansk.
Eksaminator: Kaspar Rose
Afsluttende grundforløbsprøve d. 14. - 15. januar 2025. Eksaminator: Eva Nyholm
G2401-B
Prøve i grundfag d. 4.- 5. - 6. december 2024. Det udtrukne grundfag er: Naturfag.
Eksaminator: Gita Niemann
Afsluttende grundforløbsprøve d. 10. - 14. - 15. januar 2025. Eksaminator: Carsten Hansen
Hovedforløb (SOSU-hjælper)
H2401-i
Prøve i det uddannelsesspecifikke fag "Mødet med borgeren" d. 22. november 2024.
Eksaminator: Bettina Taarnberg
Afsluttende prøve d. 6. december 2024. Eksaminator: Bettina Taarnberg
H2408-V
Prøve i det uddannelsesspecifikke fag "Sundhedsfremme, forebyggelse og rehabilitering" d. 21. - 22. november 2024.
Eksaminator: Christian Bartholdy
Afsluttende prøve d. 4.- 5. december 2024. Eksaminator: Christian Bartholdy
H2406
Ingen prøver 2. halvår 2024.
H2406-i
Ingen prøver 2. halvår 2024.
Hovedforløb (SOSU-assistent)
A2310
Prøve i "Farmakologi og medicinhåndtering" d. 20. - 21. november 2024. Eksaminator: Björgvin Soffiuson
A2401
Ingen prøver i 2. halvår 2024
A2406
Ingen prøver i 2. halvår 2024
Ansøgning om særlige prøvevilkår
Grundforløb 1
Der er ikke grundforløb 1 i 2. halvår 2024 og i 1. halvår 2025.
GF1 andet halvår 2025: 14. august 2025 - 16. januar 2026
Fri/Ferie (udover helligdage):
Efterårsferie i uge 42 - 5 dage
Juleferie: 24. december + 29.– 31. december 2026
Grundforløb 2
G2408-A (14. august 2024 - 16. januar 2025)
Klasse- og kontaktlærer: Eva Nyholm, evny@diakonissen.dk
G2408-B (14. august 2024 - 16. januar 2025)
Klasse- og kontaktlærer: Carsten Fog Hansen, caha@diakonissen.dk
Fri/Ferie (udover helligdage):
Efterårsferie uge 42 - 5 hverdage
24. december + 27. december + 30. - 31. december 2024
G2501-A (20. januar 2025 - 17. juni 2025)
Klasse- og kontaktlærer: Eva Nyholm, evny@diakonissen.dk
G2501-B (20. januar 2025 - 17. juni 2025)
Klasse- og kontaktlærer: Carsten Fog Hansen, caha@diakonissen.dk
Fri/ferie (udover helligdage):
1. maj 2025
5. juni 2025
G2508-A (14. august 2025 - 16. januar 2026)
Klasse- og kontaktlærer: Eva Nyholm, evny@diakonissen.dk
G2508-B (14. august 2025 - 16. januar 2026)
Klasse- og kontaktlærer: Carsten Fog Hansen, caha@diakonissen.dk
Fri/Ferie (udover helligdage):
Efterårsferie i uge 42 - 5 dage
Juleferie: 24. december + 29.– 31. december 2026
Social- og sundhedshjælpere:
Link til H2401 - Gældende forløbsplan (pdf)
Klasse- og kontaktlærer: Bettina Taarnberg, beta@diakonissen.dk
Link til H2406 - Gældende forløbsplan (pdf)
Klasse- og kontaktlærer: Bettina Taarnberg, beta@diakonissen.dk
Link til H2501 - Gældende forløbsplan (pdf)
Klasse- og kontaktlærer: Bettina Taarnberg, beta@diakonissen.dk
Link til H2506 - Gældende forløbsplan (pdf)
Klasse- og kontaktlærer: kommer senere
Social- og sundhedsassistenter:
Link til A2201 - Gældende forløbsplan (pdf)
Klasselærer: Engelke Riber Nielsen, enni@diakonissen.dk
Link til A2206 - Gældende forløbsplan (pdf)
Klasselærer: Engelke Riber Nielsen, enni@diakonissen.dk
Link til A2210 - Gældende forløbsplan (pdf)
Klasselærer: Ulla Bentsen, ulbe@diakonissen.dk
Link til A2301 - Gældende forløbsplan (pdf)
Klasselærer: Björgvin Soffiuson, bjso@diakonissen.dk
Link til A2306 - Gældende forløbsplan
Klasselærer: Ulla Bentsen, ulbe@diakonissen.dk
Link til A2310 - Gældende forløbsplan (pdf)
Klasselærer: Björgvin Soffiuson, bjso@diakonissen.dk
Link til A2401 - Gældende forløbsplan (pdf)
Klasselærer: Engelke Riber Nielsen, enni@diakonissen.dk
Link til A2406 - Gældende forløbsplan (pdf)
Klasselærer: Engelke Riber Nielsen, enni@diakonissen.dk
Link til A2410 - Gældende forløbsplan (pdf)
Klasselærer: Björgvin Soffiuson, bjso@diakonissen.dk
Link til A2501 - Gældende forløbsplan (pdf)
Klasselærer: kommer senere
Link til A2506 - Gældende forløbsplan (pdf)
Klasselærer: kommer senere
Link til A2510 - Gældende forløbsplan (pdf)
Klasselærer: kommer senere
Skolens elevråd er elevernes talerør på uddannelsen. Elevrådet varetager elevernes interesser og samarbejder tæt med ledelse, undervisere og elevkammerater.
Grundforløb 1 (der er ikke et GF1-hold i efteråret 2024)
GF1-holdet følger:
Grundforløb 2
GF2-holdene følger:
- Gældende LUP: GF2 (social- og sundhedshjælper) - august 2024 (pdf) og GF2 (social- og sundhedsassistent) - august 2024 (pdf)
Hovedforløb, SOSU-hjælper
H2308 følger
H2401 følger
H2406 følger
H2408-V følger
Hovedforløb, SOSU-assistent
A2201 følger
A2206, A2210, A2301, A2306 følger
A2310, A2401 og A2406 følger
Uddannelsesordninger
Seneste uddannelsesordninger
Bekendtgørelser
Gældende bekendtgørelser
222 (02.03.2023) - Bekendtgørelse om erhvervsuddannelsen til social- og sundhedshjælper
738 (15.06.2024) - Bekendtgørelse om erhvervsuddannelsen til social- og sundhedsassistent
555 (27.04.2022) - Bekendtgørelse om grundfag, erhvervsfag og erhvervsrettet andetsprogsdansk i erhvervsuddannelserne
953 (22.06.2023) - Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser
1069 (08.08.2023) - Bekendtgørelse af lov om erhvervsuddannelser
41 (16.01.2014) - Bekendtgørelse om prøver og eksamen i grundlæggende erhvervsrettede uddannelser
Yderligere information
Sekretariatet for erhvervsrettede velfærdsuddannelsers hjemmeside (SEVU)
For spørgsmål omkring udlandsophold, kontakt uddannelseslederen.
Louise Elmgaard Thiem
E:loth@diakonissen.dk
T:+45 27 79 47 52
Fastholdelse
Skolen har en række fastholdelsestiltag, som bl.a. er beskrevet i den årlige selvevaluerings- og opfølgningsplan, som du kan se her på siden under "Tal&fakta". Alle medarbejdere har det som en kerneopgave at arbejde med fastholdelse af elever.
Klasse- og kontaktlærerne har en helt central funktion i fastholdelsen af elever.
Læs SOSU-skolens beskrivelse af klasse- og kontaktlærerfunktionen her
Regler om fravær i skoledelen
Du skal som elev altid give besked om fravær. Dette skal du gøre inden kl 8.15 i Studie+
Er du syg over flere dage, skal du hver dag huske at registrere dig fraværende i Studie+
Dit fravær registreres hver dag af den pågældende underviser
Der er to former for fravær:
- Godkendt fravær (sygdom, barns første sygedag eller særlige aftaler). Registreres med ”F” for fravær. Aftaler med f.eks. tandlæge, sagsbehandler skal du altid prøve at få lagt uden for skoletid.
- Ikke godkendt fravær registreres når du ikke giver besked om fravær, eller det er uden gyldig grund. Registreres med ”U” for udeblivelse.
Du skal altid være i klassen når timen starter. Er døren til klassen lukket, betyder det, at undervisningen er i gang, og for at undgå forstyrrelser, bedes du vente udenfor, til der er pause i undervisning og døren blive åbnet. Timer du ikke deltager i registreres som fravær.
For elever på grundforløbet, som ikke er ansatte af en arbejdsgiver gælder følgende: Du indkaldes til en omsorgssamtale med din kontaktlærer ved 10 % fravær uanset om dit fravær er godkendt eller ikke-godkendt. Der bliver skrevet referat af samtalen og udformet en handleplan med henblik på at genetablere og styrke dit uddannelsesforløb. Din kontaktlærer vil efterfølgende i samarbejde med dig vurdere, om handleplanen bliver fulgt. Hvis der ikke er forbedringer i dit fravær, vil det have yderligere konsekvenser, hvilket bl.a. indebærer, at du bliver indkaldt til samtale med din kontaktlærer og uddannelseslederen. En konsekvens af højt fravær, udeblivelser fra samtaler og mangle på opfølgning på handleplaner kan få som konsekvens, at du bliver udmeldt fra uddannelsen.
For elever, der er ansatte og har en uddannelsesaftale som Social- og sundhedshjælper eller Social- og sundhedsassistent er der indgået aftale med elevens arbejdsgiver om, hvordan fravær i skoledelen håndteres. Læs Retningslinjer for samarbejdet om elevers fravær/læring her (pdf).
Trivsels- og ordensreglement
Læs SOSU-skolens trivsels- og ordensreglement her (pdf).
Skærmpolitk
Læs SOSU-skolens skærmpolitik her (pdf)
Rygning på Diakonissestiftelsen
Antimobbestrategi og -politik
Antimobbestrategi og -politik (pdf)
Psykisk mistrivsel
Se SOSU-skolens beredskabsplan for elever i psykisk mistrivsel (pdf).
Før du klager
Har du et problem eller føler du dig ikke hørt eller imødekommet, er det en god idé at kontakte enten uddannelsesvejleder, kontaktlærer, uddannelsesleder, praktikvejleder eller uddannelseskonsulenten i Frederiksberg kommune eller Region Hovedstaden (for elever på hovedforløb). De relevante personer vil være parate til at hjælpe, støtte og lytte til dig.
Skolens afgørelser vedr. optagelse, udelukkelse fra undervisning m.m.
Du kan klage skriftligt og personligt over Social- og sundhedsskolens afgørelser vedrørende optagelse og udelukkelse fra undervisning, herunder midlertidig hjemsendelse, indkaldelse til fornyet skoleophold eller overflytning til en anden skole.
Din klage skal være modtaget på skolen senest 4 uger efter, at du har modtaget den afgørelse, du ønsker at klage over. Herefter vil skolen meddele dig, hvad skolens holdning er til klagen. Du har 1 uge til at komme med bemærkninger til sagen. Hvis skolen ikke er enig i klagens indhold, sender skolen klagen med alle bemærkninger videre til undervisningsministeriet. Det er skolen, der beslutter, om du kan fortsætte undervisningen, hvis du har klaget over udelukkelse fra undervisningen eller midlertidig hjemsendelse.
Prøver og eksamen
Du kan personligt og skriftligt klage over prøver og eksamen på Social- og sundhedsskolen. Du skal begrunde, hvorfor du klager.
Din klage kan vedrøre:
- prøvegrundlaget, som kan være prøvespørgsmål, opgaver og lignende set i relation til uddannelsens mål og krav
- prøveforløbet
- bedømmelsen
Skolen skal modtage klagen senest 2 uger efter, at du på normal vis har modtaget bedømmelse af prøve. Skolen kan dispensere for tidsfristen, hvis der er forhold, der begrunder det.
Som bilag til klagen skal du vedlægge kopi af den stillede opgave og kopi af egen opgavebesvarelse. Skolens skal udlevere kopier af disse til dig til brug for klagesagen.
Skolen forelægger klagen for de oprindelige bedømmere, der normalt har 2 uger til at udtage sig om klagen. Denne udtalelse danner grundlag for skolens afgørelse i de faglige spørgsmål. Klageren får herefter mulighed for at kommentere bedømmernes udtalelse.
Afgørelse af klager træffes af skolen på grundlag af bedømmernes faglige udtalelse og klagers kommentarer til til udtalelsen.
Skolens afgørelse skal være skriftlig og begrundet.
Afgørelsen kan føre til:
- en ny bedømmelse
- tilbud om en ny prøve
- at klageren ikke får medhold
Kun når bedømmerne er enige, kan skolen afgøre, at klageren ikke får medhold. Skolen skal straks give klageren og bedømmerne meddelelse om afgørelsen.
Se mere i prøvebekendtgørelsen (BEK 41 af 16/01/2014) - kap. 10 her
Oplæringsvirksomheden
Du kan klage skriftligt og personligt over Oplæringsvirksomheden. Hvis en elev og et oplæringssted er stærkt uenige, skal uenigheden indbringes for det Lokale UddannelsesUdvalg, der skal arbejde for at skabe et forlig.
Afgørelser vedrørende merit og anerkendelse af realkompetencer
Er du utilfreds med en afgørelse, der omhandler merit eller realkompetence på Social- og sundhedsskolen, kan du personligt og skriftligt klage til Kvalifikationsnævnet. Du skal indbringe klagen senest 4 uger efter, at afgørelsen er modtaget. Klagen skal stiles til Kvalifikationsnævnet men sendes skriftligt til skolelederen på Social- og sundhedsskolen, der skal vurdere klagen på ny. Hvis skolen fastholder afgørelsen, sender skolelederen afgørelsen videre til Kvalifikationsnævnet med en skriftlig begrundelse for, at klagen ikke kan imødekommes. Kvalifikationsnævnet vurderer klagen og træffer den endelige administrative afgørelse i sagen. Herefter informeres klageren og skolen om afgørelsen.
Læse/skriveproblemer
Har du udfordringer med at læse og skrive, kan du få hjælp og støtte af skolens læsevejleder. Det er vigtigt, at du gør opmærksom på dine udfordringer, lige så snart du er blevet optaget på skolen, så du kan få den rette støtte og vejledning så tidligt i din uddannelse som muligt. Skolens læsevejleder kan vejlede omkring faglig læsning og skrivning, studie- og notatteknik m.m.
SPS
Er du ordblind eller har du mistanke om, at du måske er det, eller har du andre udfordringer i form af f.eks. psykiske vanskeligheder, høre- eller synsnedsættelse, er det også vigtigt at gøre skolen opmærksom på det, for måske har du mulighed for at få specialpædagogisk støtte (SPS) under din uddannelse.
For at opnå specialpædagogisk støtte skal der foreligge den nødvendige dokumentation, og det er derfor vigtigt, at din funktionsnedsættelse er angivet ved en diagnose. Derudover skal der i ansøgningen om SPS medfølge en redegørelse for, hvordan diagnosen påvirker din arbejdsevne og lignende forhold i studiet. Det er skolens SPS-ansvarlige som udformer ansøgningen.
Find yderligere information her:
SPS (Socialpædagogisk støtte) - Undervisningsministeriet
Specialpædagogisk støtte (pdf)
Kontakt SPS-ansvarlig medarbejder
Bodil Høg
E:boho@diakonissen.dk
Mentorordning
På Diakonissestiftelsen udbyder vi mentorordninger. Mentoren er en frivillig person, som møder dig mindst 1 gang om måneden og er der for dig, mens du er i uddannelse. Mentoren har tavshedspligt og kan støtte og vejlede dig, hvis du har brug for en person at tale med om f.eks. personlige, sociale eller faglige problemer, som gør det svært at være i uddannelse. De kan hjælpe dig med at holde ud, hvis udfordringerne er store, med at opfylde dine ambitioner, følger dig i din udvikling, deler dine bekymringer, glæder og succeser.
Ønsker du en mentor, skal du kontakte din kontaktlærer eller mentorkoordinatoren. Du aftaler selv møderne med din mentor. Du kan f.eks. mødes med din mentor i kantinen, i haven eller I kan gå en tur.
Kontakt mentorkoordinatoren
Signe Trap-Jensen
E:sitr@diakonissen.dk
Overblik over støttetilbud til elever
Her kan du se, hvilke støttetilbud, du som elev har adgang til:
Som SOSU-hjælperelev skal du i oplæring på plejehjem og i hjemmepleje.
Som SOSU-assistentelev eller EUX Velfærd/SOSU skal du i oplæring på et hospital, i en psykiatrisk institution og på plejehjem eller i hjemmepleje.
Arbejdstiden er 37 timer om ugen i dag-, aften- og nattevagt, også søn- og helligdage. Du er sikret en læreplads og får en vejleder under oplæringen. Du kan læse mere om dine vilkår som elev på FOAs hjemmeside her:
Elev på en social- og sundhedsuddannelse
Før oplæring
Præsentation
Før du skal ud I oplæring, skal du udfylde en skolevejledning. Find skolevejledningerne her og udfyld dem sammen med dine undervisere:
Efter oplæring
Efterevaluering
Når du har afsluttet et forløb i oplæring, kan du lave en evaluering sammen med dit oplæringssted, og der skal udfyldes en oplæringserklæring, som findes på SEVU's (det faglige udvalgs) hjemmeside:
Erklæring om oplæring
Vil du vide mere?
Siderne er målrettet oplæringsvejlederne, men der er også inspiration og hjælp at hente for eleverne, skolens undervisere og andre med tilknytning til uddannelsen.
Grundforløb
Er du elev på vores grundforløb 1, så får du adgang til den relevante i-bog via skolen.
Er du elev på vores grundforløb 2 skal du selv anskaffe dig dine bøger.
Find boglisten til grundforløb 2 her (pdf).
Social- og sundhedshjælperuddannelsen
Er du elev på vores social- og sundhedshjælperuddannelse stiller skolen de relevante bøger til rådighed i skoleperioderne. Ønsker du at beholde bøgerne kan du selv anskaffe dem.
Find boglisten til social- og sundhedshjælperuddannelsen her (pdf).
Social- og sundhedsassistentuddannelsen
Er du elev på vores social- og sundhedsassistentuddannelse stiller skolen de relevante bøger til rådighed i skoleperioderne. Ønsker du at beholde bøgerne kan du selv anskaffe dem.
Find boglisten til social- og sundhedsassistentuddannelsen her (pdf).